ROZUMIENIE, MÓWIENIE, CZYTANIE I PISANIE to podstawowe kompetencje, które powinien nabyć użytkownik JĘZYKA

Istnieje dokładnie tyle definicji dwujęzyczności/wielojęzyczności, ilu naukowców to zjawisko bada.

Niemniej, istnieje także zdrowy rozsądek. A ten, na podstawie doświadczeń zebranych od tysięcy rodziców dzieci dwu/wielojęzycznych podpowiada nam jasno: TRZEBA uczyć dzieci czytania i pisania w języku mniejszościowym. Nie dość, że dzięki temu rozwijamy mózg dziecka, stwarzamy mu przestrzeń do lepszego rozwoju, dajemy większe szanse i możliwości na poznanie świata, to jeszcze – tak po prostu – zwiększamy zasób leksyki. Nawet, jeśli w domu posługujemy się tylko językiem mniejszościowym (np. polskim w UK).

Czytanie rozwija wyobraźnię w obu językach.

Najlepiej zaś zacząć rozwijać tę umiejętność do +/- 8 r.ż. Starsze dzieci też się, oczywiście, nauczą czytać, jeśli będą miały motywację, ale łatwiej wzbudzić ją u młodszych, kiedy chęć do nauki czytania jest naturalna. I najlepiej zrobić to przed lub w trakcie nauki czytania w języku większościowym.

Podobne wpisy