Dlaczego uczymy czytać metodą symultaniczno – sekwencyjną?
|

Dlaczego uczymy czytać metodą symultaniczno – sekwencyjną?

W Polonijna.pl lekcje opierają się na metodzie symultaniczno – sekwencyjnej, ujmującej naukę sylab globalnie. Metoda ta sprawdza się w skutecznej nauce czytania i mówienia, zaś szczególnie pomocna jest w przypadku dwujęzycznych, dyslektycznych, czy bardzo małych dzieci. Czym rożni się metoda symultaniczno – sekwencyjna od metody sylabowej? Choć często uważa się, że jedyną różnicą jest kolejność…

Webinar o dwujęzyczności
|

Webinar o dwujęzyczności

Szanowni Państwo, pytania o rozwój leksykalny, gramatyczny i słowotwórczy dzieci dwujęzycznych pojawiają się bardzo często. Dlatego postanowiliśmy na większość z nich odpowiedzieć na bezpłatnym webinarze dla rodziców. Webinar odbędzie się 7 sierpnia o godz. 21:00 czasu polskiego. Aby się na niego zapisać, należy wypełnić poniższy formularz. Do zobaczenia 🙂 Ładuję…

Kiedy uczyć czytania?

Kiedy uczyć czytania?

Jakoś tak już jest, że jesienią i wiosną rodzi się najwięcej pytań o czytanie, a konkretniej: kiedy zacząć uczyć czytać dziecko dwujęzyczne i w jakim języku? Nie są to proste pytania, wiele zależy od dziecka, samozaparcia rodziców i metody, którą się wybierze. Pytanie: kiedy? rodzi pytanie: w którym języku? Wyobraźcie sobie małego człowieka, który idzie…

O odpowiedziach dzieci dwujęzycznych

O odpowiedziach dzieci dwujęzycznych

A jak było w przedszkolu? A co robiłeś/aś w przedszkolu?Znacie to pytanie? Jak często zadajecie je swoim dwujęzycznym dzieciom? Jak często odpowiadają na nie jednym słowem, zdaniem lub „nie wiem”? A wiecie dlaczego? … Jak taką informację „wymusić” na dziecku? Otóż bardzo prosto – i to bez użycia siły 😉 Zamiast hasła „Jak było w…

Dziecko miesza języki? PARAFRAZA zastąpi ciągłe poprawianie!

Dziecko miesza języki? PARAFRAZA zastąpi ciągłe poprawianie!

PARAFRAZA PRZEWODNIKIEM PO JĘZYKU. Ile razy poprawialiście Państwo ucznia/dziecko mówiąc: „a powiedz poprawnie POMARAŃCZOWY, nie orange”? A ile razy poprawiany miał dość i stwierdził, że już woli nic nie mówić, jak cały czas jest coś źle? No właśnie… Dlatego parafraza, czyli inaczej rzecz ujmując „przeróbka” słówka czy frazy, którą chcemy poprawić na poprawną z innym…

Dwujęzyczność NIE POWODUJE zaburzeń rozwoju mowy

Dwujęzyczność NIE POWODUJE zaburzeń rozwoju mowy

Dwujęzyczność NIE POWODUJE zaburzeń rozwoju mowy. Bardzo często pokutujący mit: niech Pan/Pani przestanie do niego mówić po polsku/ukraińsku/wietnamsku, a zacznie w języku większościowym. Wtedy na pewno szybciej „się mowa rozrusza”. Nie jest to prawdą i już niejedne badania naukowe tego dowodzą. Polecamy zwłaszcza te prof. Janette Paradis. A mieszkając na emigracji, rodzic zawsze ma prawo…

ROZUMIENIE, MÓWIENIE, CZYTANIE I PISANIE to podstawowe kompetencje, które powinien nabyć użytkownik JĘZYKA

ROZUMIENIE, MÓWIENIE, CZYTANIE I PISANIE to podstawowe kompetencje, które powinien nabyć użytkownik JĘZYKA

Istnieje dokładnie tyle definicji dwujęzyczności/wielojęzyczności, ilu naukowców to zjawisko bada. Niemniej, istnieje także zdrowy rozsądek. A ten, na podstawie doświadczeń zebranych od tysięcy rodziców dzieci dwu/wielojęzycznych podpowiada nam jasno: TRZEBA uczyć dzieci czytania i pisania w języku mniejszościowym. Nie dość, że dzięki temu rozwijamy mózg dziecka, stwarzamy mu przestrzeń do lepszego rozwoju, dajemy większe szanse…

Dziecko język przyswaja poprzez AKTYWNĄ komunikację z osobą dorosłą

Dziecko język przyswaja poprzez AKTYWNĄ komunikację z osobą dorosłą

Każde dziecko (nie tylko dwujęzyczne) przyswaja język poprzez aktywną komunikację z innym użytkownikiem tego języka. Najlepiej z osobą dorosłą, ale może być to także nastolatek. Dziecko może nauczyć się pewnych zwrotów, fraz językowych z bajek w TV, jeśli nie będzie miało możliwości, by wykorzystać je mówiąc do kogoś – będą to po prostu zapamiętane frazy…

Rodzice mają prawo mówić do dzieci w języku mniejszościowym, nawet kiedy dziecko nie zna języka większościowego.

Rodzice mają prawo mówić do dzieci w języku mniejszościowym, nawet kiedy dziecko nie zna języka większościowego.

RODZICE MAJĄ PRAWO MÓWIĆ DO DZIECKA W JĘZYKU MNIEJSZOŚCIOWYM, NAWET KIEDY DZIECKO NIE ZNA WIĘKSZOŚCIOWEGO. Mają takie prawo, jeśli tak właśnie chcą. A my przekonujemy, że warto. Językiem większościowym nazywamy język, którym posługuje się społeczeństwo w danym kraju. Często można usłyszeć, że jeśli dziecko nie mówi właśnie w języku większościowym, to rodzic powinien koniecznie ten…